Profesjonell Faglig Oppdatering

Her kan du laste ned PFO-skjema, og sende inn. Dette skal sendes inn før 31.12 hvert år.

Last ned PFO-skjema:

Send inn PFO-skjema:

Krav til Profesjonell Faglig oppdatering (PFO)

Praktiserende terapeuter er forsikret gjennom FGT og forpliktet til å gå i veiledning og fylle kravet for profesjonell faglig oppdatering. Hensikten er å forbedre og kvalitetssikre terapeutens praksis, slik at klientene får best mulig faglig hjelp.

Styret sender ut skjema for veiledning og PFO sammen med sakspapirene til årsmøtet. Dette er dokumentasjon på at terapeuten opprettholder styrets krav til PFO. Skjemaet for PFO leveres til styret innen 31.12 hvert år. Styret innrapporter til NFP kvalitet 1. februar hvert år. Konsekvensen av å ikke ha tilstrekkelig antall timer PFO hvert år er at vedkommende medlem mister retten til å være medlem i FGT.

Våre PFO-krav er basert på anbefalinger og krav fra Norsk Forbund for Psykoterapi (NFP) og European Association for Psychotherapy (EAP). Kravene gjelder for alle medlemmer i FGT som har egen praksis. FGTs medlemmer kan telle PFO timer fra et bredt psykologisk og psykoterapeutisk spekter. Minimumskravet er 187,5 timer (60 min) over 5 år eller 37,5 timer per år og skal telles fra følgende 6 kategorier:

1. Videregående kurs eller utvidende kurs i psykoterapi.

2. Profesjonell veiledning av klientarbeid; en til en veiledning, i gruppe eller med kolleger skal utgjøre minimum 12 timer per år. Minst 5 av disse timene skal være ved deltakelse hos sertifisert veileder fra Gestaltakademiet eller utdannede veiledere fra NGI, i gruppe eller individuell veiledning. Resten av veiledningen kan gjøres som kollegaveiledning. Kollegaveiledning krever at 1/2 av terapeutene har vært praktiserende terapeuter i minst 3 år. Hensikten med veiledning er å forbedre og kvalitetssikre terapeutens praksis, slik at klientene får best mulig faglig hjelp. I veiledning får du som terapeut støtte til å utforske deg selv og din måte å kontakte dine klienter på. Gjennom veiledning sørger du for at du selv er i utviklingsprosess. Dette er helt avgjørende for å kunne støtte klientene i deres prosesser. Dette er også et viktig ledd i det menneskelige og faglige fellesskap, og profesjonell faglig oppdatering (PFO)

3. Psykoterapikonferanser.

4. Organisasjonsarbeid/deltagelse i styrer eller komiteer innen psykoterapi skal ikke utgjøre mer enn 12 timer per år.

5. Arbeid som veileder, i forskning eller som lærer i psykoterapi, samt utarbeidelse av faglitteratur

6. Gestaltpåfyll: Man kan telle inntil 12 timer fra egenterapi hos en gestaltterapeut eller praktiske, prosessorienterte seminarer ledet av en Gestaltterapeut. Innholdet skal være klart gestalt preget.